کد خبر: 951231
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
رضا ورامینی
سرویس ایران جوان آنلاین: اهمیت حفظ جنگل‌ها و افزایش آن‌ها برای جلوگیری از فرسایش خاک و جاری شدن سیل و تلطیف هوا از جمله مزایایی به شمار می‌رود که موجب شده در چند سال اخیر حفظ و توسعه جنگل‌ها در استان‌های مختلف کشور به شدت مورد توجه قرار بگیرد. در این میان استان قزوین از جمله مناطقی است که در زمینه کاشت درخت اقدامات خوبی در آن انجام گرفته است. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که قرار است طرح توسعه باغات در سطح ۴۳۰ هکتار از اراضی ملی استان قزوین تا سال ۱۴۰۰ اجرای شود.

از کل اراضی استان قزوین ۷۵۶ هکتار معادل ۵۷ درصد از آن را مراتع و جنگل‌ها تشکیل داده‌اند. گیاهان شناسایی شده شامل ۹۷ تیره، ۵۸۶ جنس و ۱۱۹۲ گونه می‌باشد از این تعداد ۳۲ گونه آن بوته‌ای، ۳۱ گونه آن درختی و ۵۱ گونه آن درختچه‌ای هستند و مابقی گیاهان علفی یکساله، دو ساله و چند ساله می‌باشند. طبق بررسی‌های انجام شده، از کل سطح مراتع استان، سطحی معادل ۲۶۱ هزار هکتار جزو مراتع خوب، ۴۲۱ هزار هکتار مراتع متوسط و ۱۷۰ هزار هکتار جزو مراتع فقیر محسوب می‌شوند. جنگل‌های استان با مساحتی بالغ بر ۲۸ هزار و ۱۵۷ هکتار حدود ۸ /۱ درصد از سطح استان را تشکیل داده‌اند که عمدتاً در شمال استان در منطقه الموت و طارم سفلی قرار گرفته‌اند و به طور محدود در شهرستان‌های آبیک و تاکستان نیز پخش شده‌اند. پوشش جنگلی استان شامل گونه‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ درختی و درختچه‌ای مانند: ارس، بلوط، بارانک، زالزالک، افرا (کیکم)، افرا (شیردار)، بادام‌کوهی، شیرخشت، سیاه تلو، پلاخور، زرشک، نسترن وحشی و... است. به طوری‌که گونه بلوط به‌طور کل با سطحی محدود در حسین‌آباد طارم سفلی و گونه ارس که بیشترین سطح جنگل‌های استان را تشکیل می‌دهد بیشتر در منطقه الموت و طارم قرار دارند و عرصه کوچکی هم در صمغ‌آباد شهرستان آبیک وجود دارد. از دیگرگونه‌هایی که به‌عنوان ذخیره ژنتیکی می‌توان از آن نام برد، بنه یا پسته وحشی است که یکی از ذخیره‌گاه‌های این‌گونه در منطقه قازان داغی شهرستان تاکستان در داخل محدوده منطقه حفاظت شده باشگل قرار دارد. به طور کلی در استان ۱۰ ذخیره گاه ژنتیکی گونه‌های جنگلی با گونه‌هایی از قبیل: ارس، بنه، بادام کوهی و... وجود دارد. در جدول زیر اسامی تعدادی از جنس‌های بزرگ به همراه تعداد گونه‌های گیاهان استان قزوین آمده است.

افزایش باغات در قزوین

اهمیت حفظ باغات و توسعه آنان در بیشتر استان‌های کشور موجب شده تا در این رابطه اقدامات قابل توجهی انجام شود که در این میان قزوین نیز یکی از این مناطق است. آمار‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر جنگل‌های استان با مساحتی بالغ بر ۲۸ هزار و ۱۵۷ هکتار حدود ۸/ ۱ درصد از سطح استان را تشکیل داده‌اند که عمدتاً در شمال استان در منطقه الموت و طارم سفلی قرار گرفته‌اند و به طور محدود در شهرستان‌های آبیک و تاکستان نیز پخش شده‌اند؛ لذا این مهم موجب شده تا با توجه به شرایط خوب استان برای توسعه جنگل‌ها این مهم به شدت مورد توجه قرار بگیرد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تأیید این مهم می‌گوید: «طرح توسعه باغات در سطح ۴۳۰ هکتار از اراضی ملی استان قرار است تا سال ۱۴۰۰ اجرایی‌شود.» مجید اسماعیلی با اشاره به این نکته که مقرر شده که این طرح در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تا سال ۱۴۰۰ با همکاری ادارات منابع طبیعی و امور اراضی و همچنین تهیه میزان بارش نزولات آسمانی توسط کمیته استانی عملیاتی خواهد شد که سهم استان قزوین ۴۳۰ هکتار است، می‌افزاید: «سهم ۵۰ درصدی برای اجرای طرح توسعه باغات در اراضی ملی و دولتی در برش استان در نظرگرفته شده که مکلف به اجرای آن در استان هستیم.» این در حالی است که علاوه بر آن، طرح توسعه باغات دیم و آبی و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار از سال ۹۷ تاکنون ۱۵۰ هکتار از اراضی شیبدار مستعد استان به زیر پوشش این طرح رفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار